'En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte' av Georges Seurat

Georges Seurat | Bildnr. 07935 | Kom ihåg
(83)
Steg 1:

Välj material

Posters
mat_fotokarton.jpg
HP Everyday Semiglossy 235g
Hahnemmühle Torchon 285g
Hahnemühle William Turner 190g
Photo Rag Perl Hahnemühle 320g
Posters
Canvastavlor
Dibondtavlor
Tryck på akrylglas
Handmålade tavlor
Posters
Canvastavlor
Dibondtavlor
Tryck på akrylglas
Handmålade tavlor
Posters
Canvastavlor
Dibondtavlor
Tryck på akrylglas
Handmålade tavlor
Posters
Canvastavlor
Dibondtavlor
Tryck på akrylglas
Handmålade tavlor
Posters
Canvastavlor
Dibondtavlor
Tryck på akrylglas
Handmålade tavlor
Canvastavlor
mat_canvas_cotton
Canvas UV matt 310g
Canvas Rustic Texture 395g
Canvas Bright White 340g
Canvas Venezia Satin 350g
Dibondtavlor
mat_aludibond
PVC/Forex 5mm
Alu-Dibond 3mm,
Alu-Dibond Butlerfinish
Tryck på akrylglas
mat_acrylglass
Akrylglas 4mm
Akrylglas 6mm
Gallery Print
Handmålade tavlor
mat_oelbild2
Handmålade tavlor
Steg 2:

Välj format

Höjd
Bred
Min. 30 cm - max. 100 cm
Valfritt:

Välj tavelram








































































































































kr 0
inkl. moms exkl. Frakt
Titel: En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte
Konstnärer: Georges Seurat
Format:
Material: -
Tavelram: -
Bildens pris: -
Ramens pris: -
Summa: -
inkl. moms exkl. Frakt
Georges Seurat - En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte
    
   
    
PreviewPreview PreviewPreview

Pointillism i perfektion: 'En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte' av Georges Seurat

"En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte" är ett av de mest betydelsefulla verken av den franske målaren Georges Seurat. Skapat mellan 1884 och 1886 är denna målning ett utmärkt exempel på pointillism, en teknik som Seurat till stor del utvecklade. Denna metod, baserad på den vetenskapliga teorin om färgblandning, består av små prickar av ren färg som, när de betraktas på avstånd, bildar en sammanhängande bild. Målningen är ett mästerverk inom postimpressionismen och finns idag på Art Institute of Chicago. Georges Seurat började arbeta på "En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte" år 1884. Han valde ön La Grande Jatte i floden Seine nära Paris som plats, ett populärt rekreationsområde för parisarna. Seurat gjorde många skisser och studier på plats innan han påbörjade den slutgiltiga kompositionen på duken. Pointillismtekniken som Seurat använde var revolutionerande. Istället för att blanda färger placerade han små, rena färgprickar bredvid varandra. Denna metod bevarade färgernas ljusstyrka och intensitet, eftersom det mänskliga ögat optiskt blandar prickarna på avstånd. Detta skapar inte bara en större färgintensitet utan ger även målningen en distinkt vibrerande effekt. Målningen visar en mängd människor i olika åldrar och från olika samhällsskikt som tillbringar sin fritid på en solig söndagseftermiddag vid floden. Figurerna är arrangerade med nästan geometrisk precision och verkar statiska och fridfulla, som frusna ögonblick i tiden. Framställningen av social mångfald och människors engagemang i olika fritidsaktiviteter speglar de samhälleliga förändringarna och den växande betydelsen av fritidskulturen i slutet av 1800-talet. Seurats precisa, vetenskapliga angreppssätt på måleri står i stark kontrast till impressionismens känslosamhet och spontanitet och markerar en övergång till moderniteten. "En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte" ställdes ut för första gången 1886 på den sista impressionistutställningen i Paris, där den väckte både beundran och kontrovers. Kritiker var fascinerade av den nya tekniken men också skeptiska till den uppenbara kylan och avståndstagandet i framställningen. Med tiden erkändes dock målningen som ett banbrytande verk och påverkade många efterföljande konstnärer, inklusive neoimpressionisterna och kubisterna. Idag anses Georges Seurats "En söndagseftermiddag på ön La Grande Jatte" vara en ikon inom modern konst och är en höjdpunkt i Art Institute of Chicagos samling. Den förblir ett fascinerande exempel på föreningen av vetenskap och konst, som utvidgade gränserna för traditionellt måleri och erbjöd ett nytt perspektiv på uppfattningen av färg och ljus.
arrow